Undervisning i værdig ældrepleje
Hvis du drømmer om, at arrangere undervisning på arbejdspladsen, for hele gruppen af medarbejdere eller hele flokken af pårørende, så kommer jeg ud til jer, og skræddersyr den undervisning, I har brug for, i jeres rammer.
Eksempler på emner:
- Personcentreret omsorg
- Hverdagens gøremål med tjeklister og nærværende øjeblikke.
- Hvem bestemmer?– fokus på selvbestemmelse og medbestemmelse
- Demens – symptomer og forløb
- Kitwoods teorier anvendt i den nære praksis
- Forebyggelse og håndtering af uforståelig adfærd
- Rammer og redskaber til refleksion i hverdagen
- Samarbejde og kommunikation omkring den sidste tid.
- Samarbejde og kommunikation med borgerens nære og kære.
Eksempler på emner:
- ” Stille og rolig demensomsorg” – om balance imellem aktivitet og ro
- Et "etnografisk blik" - hvordan ser vores hverdag og kultur egentlig ud?
- Hvad gør velfærdsteknologier godt for i ældreomsorgen, og hvad kræver de af os?
- At blive ældre, er alder en dom?
- En værdig sidste tid
- At lede forandringer
- At skabe rammer der giver psykologisk tryghed for medarbejderne
- Perspektivskifte som metode til at undgå forråelse
- Anerkendende kommunikation – at tage udgangspunkt i det, der lykkes
Hvem henvender undervisningen sig til?
Alle faggrupper indenfor ældre
– og sundhedsområdet
Pårørende til ældre og/eller demensramte personer
Frivillige ved demens og ældreområdet
Sammenslutninger og foreninger med interesse for det mellemmenneskelige
Hvordan er undervisningsformen?
Der indgås aftale ved det enkelte arrangement/forløb. Der kan f.eks. være tale om:
- Undervisning
- Foredrag
- Oplæg
- Fælles refleksioner
- Praktiske øvelser
- Gruppearbejde
Tidsrammen aftales. Der kan være tale om oplæg à en time eller to, halve dage, hele dage og længere forløb, feks med prøvehandlinger mellem læringsmoduler.